Sunday, January 13, 2013

Урок №1 Как да използвам парижкото метро?

В София си имаме чудесно метро, чисто, ново, красиво. Само две линии - фасулска работа! Срещата ми с парижкото метро ме порази - има 16 линии, от които 14 главни и 2 второстепенни. Ти да видиш! Изпълних се със страхопочитание. Зачудих се как ли ще се оправя, като съм свикнала с две линии и то къси. Няколко дни упорито избягвах дори да мисля, че мога да използвам тази мегамрежа за придвижване. Но нейсе, наложи се.

Влязох в сайта на парижкото метро - невероятен! Всичко е обяснено, шарено, можеш да си правиш маршрути с и без прекачвания, всичко. Страхотна работа! Parfait! Минусите му са ужасната миризма (ама наистина ужасна) и липсата на безопасност там - доста се краде, а могат и да те натупат. Но нека обясня как се справих с неговото ползване :).

След като старателно разучих как да стигна до целта си, уверена слязох в метрото. Огледах се как стават нещата на практика - купуване на билет, валидиране, влизане. Елементарно. Влязох. Продължих да се оглеждам и просто разбрах, че тия французи са малки гении - всичко е надписано, обяснено, подредено - няма начин да се объркаш, ако четеш табелите. Супер!

В метрото естествено се бях вторачила във вътрешното табло със спирки и броях наум, за да сляза на 9-тата. Справих се отлично! На връщане (беше малко късно), беше страшничко, защото из спирките се разхождат някакви подозрителни типове с пазарски колички, като на нашите български баби, на които обаче има закрепена някаква музикална техника. Правят си сбирчици по станциите. А и като си спомних какво ни разказваха за метрото на първия ден от Интеграционната седмица, малко се притесних - грабежи, бой. Поради това и французойките пътуват в метрото свити и намусени, стиснали здраво чантите си и не поглеждат никого, за да не бъдат заговорени и по-късно ограбени или кой знае. Това някак ми прозвуча, а и още ми звучи като "Париж е доста криминален град. Watch your life!" 

За следващото ми пътешествие с това превозно средство обаче се подготвих много старателно, тъй като беше по-дълго и се налагаше смяна на линията. От сайта си направих маршрути, които си направих на снимки с Print Screen (Windows 7 - Snipping Tool) и после допълних на Paint. Тъй като при смяната на линията трябва да знаеш първо къде да се прекачиш и после за коя посока е влакът, се налага да си запознат коя е крайната му спирка и също така коя линия търсиш. Като си направих необходимите разяснения по картата, си сложих снимките на телефона, за да мога да ги поглеждам и да съм сигурна, че няма как да се объркам в тази огромна мрежа от линии. Ето ги и моите произведения на изкуството (грозно, но изключително полезно) :




Естествено има и много по-лесен, удобен и бърз вариант, но тогава не го знаех. Като се сдобих с такава карта и животът стана песен :) Наистина си е "джобен" вариант:

И разгърнато, човек просто няма как да се обърка:



1 comment: